Om Wisby Ridklubb

Låt oss presentera oss

Föreningen/Historik

Wisby Ridklubb (WRK) är en ideell förening som driver sin verksamhet med hjälp av frivilligt arbete. En ideell förening har inget vinstintresse - WRK finns till för ge medlemmarna möjlighet till en bra utbildning, både på ridskola och med egen häst. Alla intäkter går till att driva verksamheten och används bland annat för att hålla anläggningen i gott skick och investera i hindermaterial och annan utrustning.

Klubbens licenserade ryttare tävlar aktivt både i dressyr och hoppning men vi är en klubb för alla, oavsett ålder, som är aktiva inom hästsporten på något sätt.

Ridskolan i Rävhagen drivs av Wisby Ridklubb och vi har också träningar för ryttare med egen häst. Vi har även en mycket aktiv Ungdomssektion som arrangerar olika evenemang för föreningens unga.

Föreningen har två ridhus, utomhusbanor vid Silikaten (vid Visby Trav), ett stall och en cafeteria. Det är i det stora som klubbens tävlingar arrangeras under vinterhalvåret.

Medlem och stadgar

Som medlem kan du t ex ta ridlektioner, tävla för klubben eller rida på vår anläggning.

Föreningens stadgar är grunden för verksamheten. På årsstämman i februari väljs en styrelse som samordnar arbetet och ansvarar för verksamheten under året.

Alla medlemmar hjälps åt att driva klubben. Vi är funktionärer på tävlingar, säljer idrottsrabatthäften, är med på fixardagar, fixar sponsorer och står i cafeterian. Varje medlem bidrar på olika sätt.

Historia

Klubben är en av de äldsta i landet och bildades 1910 under namnet Visborgs Fältrittklubb, en förening bestående av militära ryttare. Så småningom bildades en civil ryttarförening som tog namnet Visby Ridklubb. Klubben var verksam under några år, men slogs senare ihop med Visborgs Fältrittklubb. Klubben har haft sin huvudsakliga verksamhet i och runt Visby. Krookska Dungen, Rävhagen P18 och Rosendal har varit de stora tävlingsplatserna.

Det första ridhuset som användes i klubbens verksamhet var A7, som fortfarande finns kvar - ett litet ridhus jämfört med dagens ridhus. Därefter byggde klubben ridhus i samarbete med Mårtenssons ridskola för att så småningom flytta till Rävhagen där Gotlands Ridhusförening byggde ett 20x40 ridhus. Ridskoleverksamheten växte och även privatridningen och kravet växte på ett större ridhus. Vid den tiden fanns det 3 ridklubbar i Visby med omgivning: Gute Ridsällskap, Wisby ortens ryttarförening och Visborgs Fältrittklubb. För att få ekonomisk hjälp från kommunen ställdes klubbarna inför ett ultimatum: Gå samman till en klubb i Visby, för att få hjälp och stöd. Ett stort projekt startades för att genomföra sammanslagningen, där ridsporten för ponny och ridhäst sattes i första rummet och med en bra ridanläggning för ridskola och privatryttare som mål. Till slut enades man om namnet Wisby Ridklubb, som ju faktiskt funnits med i bilden tidigare.